مرگ تالاب شادگان با پتروشیمی بهبهان


اقتصاد 24– مشکلات خوزستان بی پایان است، این بار نوبت پتروشیمی بهبهان است که به ریشه های باتلاق شادگان ضربه بزند. روز گذشته با حضور محمدطلا مظلومی نماینده مردم در مجلس و علی عسگری، عملیات اجرایی پروژه ساخت کارخانه تولید پروپیلن و پلی پروپیلن شرکت فرآوری گاز «بیدبلند» هلدینگ خلیج فارس آغاز شد. مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس.

طبق قانون تمام پتروشیمی های کشور که مجوز ساخت گرفته اند یا حتی پروژه هایی که پیشرفت فیزیکی دارند اما به بهره برداری نرسیده اند باید تعطیل و مونتاژ و به سواحل شمالی خلیج فارس منتقل شوند. بر اساس گزارش مرکز پژوهش های شورای اسلامی؛ پروژه‌های پتروشیمی آنلاین باید در نزدیکی مجتمع‌های بالاتر در سواحل شمالی خلیج فارس و دریای عمان یعنی در آب‌های رسمی ماهشهر و پارس جنوبی و چابهار واقع شوند. این قانون به سه دلیل تصویب شد. مهم ترین آنها تامین آب از طریق دریا برای مجتمع های پتروشیمی است. از آنجایی که گاز مورد نیاز پتروشیمی ها در صنعت اکتشاف بدون خطوط انتقال گاز در دسترس است، مشکل کمبود یا دسترسی به گاز پتروشیمی ها وجود ندارد. یکی دیگر از مزایای راه اندازی پتروشیمی در ساحل شمالی خلیج فارس، دسترسی آسان به بندر است، زیرا عمده محصولات پتروشیمی صادر می شود و استقرار در نزدیکی بندر هزینه صادرات محصولات پتروشیمی را کاهش می دهد.

پتروشیمی بدون تخصص زیست محیطی

مشاور حقوقی کمیسیون محیط زیست، کشاورزی و منابع طبیعی مجمع ملی جوانان کشور با اشاره به اینکه پتروشیمی بهبهان فاقد تخصص زیست محیطی است، به «اقتصاد آنلاین» می گوید: مکان یابی پتروشیمی بهبهان مغایر با ضوابط و قوانین است. کشور و انحراف از انطباق با «قانونی است به موجب ماده 105 قانون برنامه سوم توسعه که در ماده 71 قانون چهارم توسعه نیز مصوب شده است». ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه های عمده تولیدی، خدماتی و زیربنایی کشور باید قبل از اجرا و در مرحله امکان سنجی و مکان یابی انجام شود. پروژه ها قبل از اجرا باید بر اساس ضوابط پیشنهادی شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور و تصویب هیأت وزیران و تصمیم نهایی کارگروه ارزیابی اثرات زیست محیطی و معاونت انسانی کشور مورد ارزیابی زیست محیطی قرار گیرند. سازمان حفاظت محیط زیست برای مجریان طرح الزامی است. به همین دلیل شروع هرگونه اقدام اجرایی و همچنین اعتصاب و تجهیز کارگاهی در پروژه پتروشیمی بهبهان که فاقد این مجوزها باشد خلاف قانون بوده و قابل پیگرد قانونی است.

ایجاد پتروشیمی در بهبهان ممنوع است

محمد دسمه در ادامه با اعلام اینکه پتروشیمی بهبهان بدون مجوز زیست محیطی از سازمان حفاظت محیط زیست و بدون تایید کارگروه ارزیابی اثرات زیست محیطی این سازمان شروع به ساخت کرده است، گفت: این حفاری ها برخلاف سیاست کلی نظام در حوزه نفت است. و گاز گزارش مقام معظم رهبری و بند 11 سند چشم انداز 20 ساله در بخش نفت و گاز تا افق 1404 است.


بیشتر بخوانید: ساخت مجازی دیوار و نگاه حمایتی شهروندان


همچنین بر اساس سند خلاصه مطالعات کاربری اراضی استان خوزستان، این استان به 9 منطقه، شهرستان‌های آغاجاری، عمیدیه و بهبهان به‌عنوان پنج منطقه برنامه‌ریزی و هرگونه کارخانه آلاینده شیمیایی و پتروشیمی در بالادست و پایین دست صنعت نفت به وضوح مشخص شده است و گاز به دلیل وجود منابع کشاورزی در شهرستان بهبهان مورد تایید دولت استان نیست. تاسیس پتروشیمی بهبهان با سند آماش استان که سند اصلی محسوب می شود مغایرت دارد.

بیانیه جنایت پتروشیمی بهبهان.

وی ادامه می دهد: ساخت نفتخیمیک بهبهان را از طریق کمیسیون محیط زیست مجمع ملی جوانان کشور به طور رسمی به معاونت دادستانی کشور اعلام کردیم و از آغاز به جرم نفتخیمیک بهبهان خبر دادیم. این تخلف را با مسئولان سازمان بازرسی کل کشور مطرح کردیم و آنها قول دادند که پروژه را متوقف کنند اما سازمان بازرسی کل کشور هیچ اقدامی انجام نداد. مجید مخدوم، عضو شورای عالی محیط زیست نیز وعده داد در اولین جلسه این شورا که با حضور رئیس جمهور برگزار می شود، موضوع پتروشیمی بهبان در دستور کار قرار گرفته و برای حل آن اقدام خواهد شد. برای آن فکر شود

دسما در خصوص ممنوعیت قانونی راه اندازی پتروشیمی در بهبهان می گوید: طبق قانون مصوب، مجتمع های پتروشیمی باید در کنار مجتمع های بالادستی احداث شوند. چیدن پتروشیمی بهبهان تخلف و انحراف آشکار از قانون بود.

با مرگ شادمان در غبار فرو می رویم

شاید باورش کمی سخت باشد. ایران که زمانی بنیانگذار اولین کنوانسیون حفاظت از تالاب ها در جهان یعنی کنوانسیون رامسر بود، این روزها نظاره گر قرار گرفتن تالاب های شادقان در فهرست خروجی است.

مردابی که اکنون بیش از 60 درصد از مساحت خود را خشک کرده است. احداث یک پالایشگاه نفت و هشت سد در حوضه آبریز تالاب شادگان آن را به پرتگاهی خشک تبدیل کرده است. به جرات می توان گفت با احداث و راه اندازی پتروشیمی بهبهان شاهد مرگ باتلاق شادگان و تولد کانون گرد و غبار در این منطقه خواهیم بود که جنوب و غرب کشور را در ریزگردها غرق خواهد کرد. .

نام سرقت پالایشگاه نفت

دسمه با اشاره به اینکه پتروشیمی یک صنعت پرآب است، می گوید: از آنجایی که در بهبهان دریا وجود ندارد، تنها منبع تامین آب پتروشیمی ها رودخانه مارون خواهد بود. رودخانه ای که اکنون منبع تامین آب پالایشگاه نفت «بیدبلند» است. پالایشگاه نفت از نام تالاب شادگان استفاده می کند و این نام سرقتی باعث خشک شدن تالاب شده است. لازم به ذکر است مدیر کل پالایشگاه نفت «بیدبلند» مدعی کمک به رفع کم آبی روستاهای اطراف در بخشی از فعالیت های خود در حوزه مسئولیت اجتماعی این پالایشگاه نفت است. یعنی از تنش آبی منطقه آگاه هستند و با علم به این موضوع پتروشیمی بهبهان را ساختند.

این نماینده مجلس در خصوص تامین آب بخش صنعت تصریح کرد: این آب باید از سیستم تصفیه فاضلاب شهر تامین شود و نباید برای مصارف زیست محیطی و کشاورزی استفاده شود. و این در حالی است که تصفیه خانه فاضلاب در این شهر وجود ندارد و قطعا می خواهند از حقوق تالاب شادگان برای تامین آب پتروشیمی استفاده کنند.

تناقض در آمار

پتروشیمی بهبهان با اما و اگرهای زیادی همراه بوده است. علاوه بر مکان یابی نادرست آن، تناقضات آماری در مورد ظرفیت تولید آن نیز یکی دیگر از این ذخایر است. علی اصغری در مراسم کلنگ زنی این پروژه گفت: مگا پروژه 600 هزار تنی بیدبلند با 900 میلیون دلار وام در مدت چهار سال به بهره برداری می رسد.
اما محمدطلا مظلومی نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس از ظرفیت سالانه 450 هزار تن پتروشیمی بهبهان خبر می دهد.

بررسی برای جلوگیری از فاجعه

در حال حاضر مالک اصلی این پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس است. مجتمع های پتروشیمی زیادی در ماهشهر وجود دارد و این شهر دارای زیرساخت های جدید پتروشیمی است. از آنجایی که ساخت این پتروشیمی در بهبهان تخلف آشکار است و به قیمت تخریب تالاب شادگان تمام می شود، انتظار می رود علی اصغری پرونده این پتروشیمی را بررسی و دستور انتقال آن از بهبهان به ماهشهر را صادر کند تا از بروز مشکل جلوگیری شود. فاجعه زیست محیطی

منبع: اقتصاد آنلاین

منبع: اقتصاد اینترنتی